Óvodánk

Impresszum

 

Az 1962-ben alapított gyermekintézmény bölcsődei és óvodai szolgáltatást nyújt.

Négy bölcsődei és hat (homogén összetételű) óvodai csoport várja a csemetéket, a kívül-belül felújított, korszerű épületben.

Öt évtized nevelői tapasztalat, folyamatosan megújuló élmények, természetes nevelés, szakszerű óvodai és iskolai életre történő felkészítés.

A múlt letisztult értékeinek korszerű köntösben való megjelenítése, gyógyír keresése a jelen kérdéseire.

Egyéni gondozónői rendszer a Bölcsőde gondozói programjában.

Az évkör jeles napjaira fűzött hagyományéltető program.

 

Hagyományéltető nevelés az Óvodában

 

Néhány esztendeje, törvény adta lehetőségünk nyílt saját hely nevelési programunk kidolgozására. Sok módszert tanulmányoztunk, összevetettünk. Vizsgálódásunk végén nevelőközösségünk úgy látta, hogy a hagyományéltető program adta meg azokat a kereteket, lehetőségeket, amelyek biztosítják a gyermekek széleskörű (test, szellemi, érzelmi, erkölcsi) nevelését.

A szülők részéről egyre inkább tapasztaljuk azt az igényt, hogy sikerorientált, „küzdőképes felnőtté” nevelje, neveljük gyermekét. Azonban azzal is egyre gyakrabban szembesülünk, hogy a globalizált világ gyermekei magányosak, féktelenek, szorongók, agresszívak, érzelmi világuk zavaros. Az értelmi fejlettség, lexikális adathalmaz mellett az emocionális – érzelmi – intelligencia elsorvadt.

Óvodánkban, a ránk bízott gyermekek teljes személyiségének fejlesztésére törekszünk.

Ehhez

  • a hagyományok,
  • a játék,
  • a népmese,
  • a népdal,
  • a néptánc anyanyelvét használjuk.

Arra törekszünk, hogy a hagyománnyal való találkozás öröm forrása legyen!

Célunk: a gyerekek fokozatosan, felnőtt minta, saját cselekvő közreműködésük útján ismerjék meg az előző nemzedékek tudását.

Kiemelt szerepet adunk az ünnepeknek, ahol az évről-évre ismétlődő rítusok, a „képi-beszéd” által segítjük személyiségüket.

Az esztendőkörös változásrend lehetőséget ad arra, hogy a természet jelenségeinek változását megfigyeljük, megtapasztaljuk. A gazdasági év jeles napjai a növény- és állatvilággal, az azt gondozó ember munkájával ismerteti meg a gyerekeket.

Mindezt játékos keretek között, cselekvő, megismerő tevékenységek, kirándulások, helyszíni foglalkozások keretében.

A néphagyományt, mint élő-lüktető rendszert, kultúránk szerves egységét tárjuk fel, ismertetjük meg a gyerekekkel! Szeretnénk, hogy a későbbiekben az így elsajátított zene- és mozgásos anyanyelv, az ünneplés módjai készségekké válnának és maguk is alkalmaznák.

Kiemelt szerepet kap a gyermekfolklór: a játéktevékenység, ének, mozgás tárgykészítés és tárgyhasználat komplexitása, az utánzásos-cselekedtető tanulási folyamat.

Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja kimondja, hogy a nevelés elsődleges, fő színtere: a CSALÁD!

Épp ezért elképzeléseinket, nevelési céljainkat az Önök együttműködésével, egyetértésével igyekszünk megvalósítani.

Az esztendő folyamán számos alkalom adódik arra, hogy a családokkal közös programokon megismerjük egymást, szeretetteljes, oldott légkörben erősítsük az együvé tartozás érzését.

Így mi a felnőttek lehetünk jó példaadók a gyerekek előtt a közösség megtartó, formáló erejének.

 

A mesélés fontosságáról

 

Ma már számos tanulmány igazolja, hogy a mesélésnek meghatározó szerepe van a gyermek értelmi és érzelmi fejlődésében. De milyen pluszt tud adni a gyermekünknek a mesék fantáziavilága, és miért fontos rászánnunk a napunkból 20-30 percet a közös mesélésre?

Munkából rohansz a gyerekért az oviba, valami közös program, aztán irány haza, vacsorakészítés, fürdetés és egy hullafáradt jóéjtpuszi... Ja, a mese kimaradt! De már nincs erőd mesélni, inkább bekapcsolod a tévében az esti mesét, vagy berakod a gyerkőc kedvenc DVD-jét. Pedig ha a közös képernyőnézés helyett inkább a gyerekszoba meghitt félhomályában duruzsolnál neki saját magad egy mesét, sokkal többet tennél a lurkódért, mint ahogy korábban gondoltad volna.

 

Személyiségkibontakoztató

A mesélés sok szempontból hasznos dolog. Egyfelől jó alkalom arra, hogy tartalmas és nyugodt időt tölts gyermekeddel, hiszen az örömteli közös élmény alapja, hogy senki sem siet, és harmonikus meghitt hangulatban zajlik a mesélés. Másfelől a mese megtanítja a gyereket odafigyelni a történetre. Akaratlanul is követnie kell a mesefolyamot, és ez a mechanizmus hatással lesz a későbbi szövegértésére és a szókincsére is. A gazdag szókincs segíti majd a személyisége kibontakoztatásában. Minél jobban ki tudja magát fejezni a gyerek, annál könnyebben alakítja ki saját énjét. Ha sokat olvasol a gyermekednek, azzal játékosan tudod bővíteni a szókincsét. A választékosság, a melléknevek használata, a gyermek elméjét csiszolja, a beszédképességét gazdagítja, amelynek segítségével nemcsak a külvilágot, hanem saját belső világát is leírhatja.

 

Fantázianövelő

Az élőszavas mesélés egyik előnye, hogy a gyereknek lehetősége van feldolgozni a hallottakat, rákérdezni a mesében történtekre. A mesét hallgatva saját fantáziájára van bízva, hogyan képzeli el a történetet. Belső képeket alkot, és ezzel fejleszti a kreativitását. Ez azért fontos, mert ettől a gondolkodása rugalmasabb lesz, és képes lesz gyorsabban megoldani problémás helyzeteket. A mesét hallgató gyermek képzelete fantasztikus módon dolgozik: képeket alkot, értelmez, továbbszövi a szálakat, nem úgy viszont a rajzfilm-, tévénézés közben, amikor a gyerek folyamatosan, és gyorsan kapja az új meg új képeket, ingereket, anélkül hogy megtörténjen élményeinek a belső feldolgozása. Ez a gyerekek többségénél nyugtalanságot, agresszivitást vált ki.

 

Iskola-előkészítő

A legjobb, ha fejből mesélsz a gyermekednek, mert így tudsz figyelni a reakcióira. Látod, ha nagyon tetszik neki valamelyik rész, esetleg megijed, vagy nem ért valamit. Engedd szabadjára a fantáziádat, minél képszerűbben írsz le egy jelenetet, annál jobb! Próbálj meg minél több érzékszervre hatni, melléknevekkel hangokat, ízeket, illatokat is előhívni. A mese története alapulhat a gyermek egy napján, egy közös nyaraláson, vagy a barátokon. Persze, ha fáradt vagy, és azt érzed, hogy üres a fejed, az sem gond, ha előveszel egy mesekönyvet, és abból olvasol. Nagy valószínűséggel azok a gyerekek, akik

rendszeresen hallgatnak mesét kisgyermekként, és lehetőségük van megismerkedni a könyvekkel, könnyebben tanulnak majd meg olvasni iskolás korukban. És ne feledd Albert Einstein is azt mondta: "Ha azt akarjátok, hogy intelligensek legyenek a gyerekeitek, olvassatok nekik meséket. Ha azt akarjátok, hogy még intelligensebbek legyenek, olvassatok nekik még több mesét."

Aktuális

Fazék Híradó
Októberi menünk
Befizetés
augusztusi-szeptemberi befizetés
Chestnut English
Új rendszerű, gyermekközpontú angol oktatás
Gyerekek és Apák napja
2017.05.20.
Mihály napi meghívó
2017.09.30.